Czy samochód z instalacją gazową może być napędzany benzyną?

instalacja gazowa

To, że samochód posiada wmontowaną instalację LPG nie oznacza, że w ogóle nie zużywa benzyny. Są sytuacje, w których pojazd z autogazem musi wykorzystywać niewielkie ilości paliwa benzynowego. Bywa jednak tak, że komputer samochodowy udostępnia informacje o jego zużyciu, choć nie powinno do niego dochodzić. Z kolei w niektórych autach gazu można używać zamiennie z benzyną.

Dlaczego auta z LPG zużywają benzynę?

Pojazd z autogazem pobiera benzynę między innymi podczas uruchamiania silnika. Rozruch trochę trwa, szczególnie w trakcie zimy, a temperatura silnika musi wzrosnąć do określonego poziomu, by doszło do przełączenia na gaz. Dotyczy to instalacji gazowych z wtryskiem sekwencyjnym.

Dotrysk jest z kolei potrzebny w systemach opartych o jednostki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Samochody z taką instalacją zużywają benzynę w czasie jazdy. W takich sytuacjach dotrysk służy jako ochładzacz układu wtryskowego. Zdarza się również tak, że paliwo benzynowe jest pobierane, gdy silnik ulega nadmiernemu obciążeniu.

Należy też pamiętać, że auta z instalacjami gazowymi montowanymi przez takie firmy jak dostawca gazu Gal-Gaz, nadal mogą być naprzemiennie napędzane benzyną. Nawet wtedy, gdy gaz pełni funkcję alternatywnego źródła energii, koszty eksploatacji w ten sposób da się zredukować.

Czym jest pozorne zużycie benzyny?

Czasem poziom benzyna się zmniejsza, mimo że pojazd pracuje wyłącznie na gazie. Jest to skutek błędów pomiarowych systemu elektronicznego w samochodzie, który jest odpowiedzialny za wskaźnik poziomu paliwa. Problem ten występuje w tych autach, w których wskaźnik paliwa pracuje w oparciu o informacje przesyłane z jednostki sterującej, a nie, jak to zazwyczaj bywa, we współpracy z czujnikiem poziomu benzyny znajdującym się w zbiorniku.

Wtedy sterownik dokonuje odczytu czasu otwarcia wtryskiwaczy i na tej podstawie określa ilość paliwa. Jednak w pojeździe z instalacją gazową wtryskiwacze nie pracują, jeśli spalany jest gaz LPG. Pomimo tego sterownik nakazuje im otwarcie, gdyż w instalacjach sekwencyjnych to one są potrzebne do prawidłowego funkcjonowania systemu gazowego. W efekcie podawane pomiary paliwa nie są zgodne ze stanem faktycznym, ponieważ do ich obliczenia użyto danych pośrednich. Rozwiązania tego problemu są dwa: użycie emulatora symulującego dotankowanie lub zmiana sposobu odczytywania poziomu paliwa przez system komputerowy.

You Might Also Like

Leave a Reply

Back to top